راهکارهاي ترس از اجتماع

اختلال اضطراب اجتماعی، که ترس از اجتماع نیز خوانده می‌شود، اختلال اضطرابی است که در آن فرد بصورت غیر منطقی و بیش از حدی از موقعیت‌های اجتماعی می‌ترسد.

 

فردی با اختلال اضطراب اجتماعی از اشتباه کردن، بد بنظر رسیدن و خجالت زده شدن یا مسخره شدن در برابر دیگران می‌ترسد. این ترس می‌تواند در صورت نداشتن مهارت‌های اجتماعی یا تجربه موقعیت اجتماعی بدتر شود. این اضطراب می‌تواند به حمله هراسی تبدیل شود. در نتیجه‌ی این ترس، فرد از موقعیت‌های خاص اجتماعی یا از تمامی آنها اجتناب می‌کند. بعلاوه، افراد با اختلال اضطراب اجتماعی اغلب از اضطراب پیشامد یا ترس از موقعیت قبل از رخ دادن آن، برای روزها یا هفته ها قبل از رخداد آن رنج می‌برند. در خیلی از موارد، این فرد می‎داند که این ترس غیرمنطقی است ولی با این وجود قادر به غلبه کردن به آن نیست.

 

افراد با اضطراب اجتماعی از تفکرات تحریف شده‌ای شامل اعتقادات غلط در مورد موقعیت‌های اجتماعی و نظرات منفی سایرین رنج می‌برند. اختلال اضطراب اجتماعی درمان نشده می‌تواند بر برنامه روزانه فرد شامل مدرسه، کار، فعالیت‌های اجتماعی و روابط او تاثیر منفی بگذارد.

افراد با اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است از موقعیت‌های خاصی نظیر صحبت در عموم بترسند. با این وجود، بیشتر افراد مبتلا به این اختلال از بیش از یک موقعیت اجتماعی می‌ترسند. سایر موقعیت‌هایی که اغلب اضطراب را بر می‌انگیزند: 

  • خوردن و نوشیدن در مقابل دیگران
  • خواندن و نوشتن در مقابل دیگران
  • در مرکز توجه قرار گرفتن
  • مراوده با دیگران شامل قرار گذاشتن یا رفتن به مهمانی
  • پرسیدن سوال و دادن گزارش در گروه
  • استفاده از توالت عمومی
  • صحبت با تلفن

 

اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است در سایر بیماری‌های روانی، نظیر اختلال هراس، اختلال وسواس جبری و افسردگی بروز کند. در واقع، بیشتر افراد با اختلال اضطراب اجتماعی در ابتدا بدلیل شکایت از این اختلالات به دکتر مراجعه می‌کنند نه بدلیل علائم اضطراب اجتماعی.

 

علائم اختلال اضطراب اجتماعی چه هستند؟


بیشتر افراد با اختلال اضطراب اجتماعی این احساس را دارند که مشکلی وجود دارد، اما نمی دانند که این احساس خودش یکی از علائم بیماری است. علائم اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند شامل : 

  • اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی
  • اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی
  • علائم فیزیکی اضطراب شامل سردرگمی، تپش قلب، عرق کردن، لرزش، سرخ شدن، تنش عضلات، ناراحتی شکم و اسهال است. کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است اضطرابشان را با گریه، چسبیدن به والدین‌شان یا فریاد کشیدن نشان دهند.

 

 

دلیل بروز اختلال اضطراب اجتماعی؟


اختلال اضطراب اجتماعی دلایل مختلفی دارد

 

 

  • بیولوژیکی: اعتقاد دارند که اختلال اضطراب اجتماعی با عملکرد غیر طبیعی جریانات مغزی که احساسات را کنترل می‌کنند ارتباط دارد. همچنین فاکتورهای ژنتیکی ممکن است با این بیماری در ارتباط باشند زیرا معمولاً این بیمار زمانی رخ می‌دهد که در خویشاوندان درجه یک دیده شود.
  • روانشناختی: همچنین این بیماری می‌تواند ناشی از تجربه‌های خجالت آور اجتماعی در گذشته باشد نظیر نادیده گرفته شدن یا مسخره شدن توسط گروهی از دوستان.
  • محیطی: افراد با اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است پیشرفت ترس‌شان ناشی از دیدن رفتارهایی که با دیگران می‌شود یا دیدن اتفاقاتی که سایرین در نتیجه رفتار آنها دچارش می‌شوند باشد. بعلاوه ممکن است کودکانی که بیش از حد توسط والدینشان محافظت می‌شوند، مهارت‌های اجتماعی را به عنوان قسمتی از تکامل طبیعی خود یاد نگیرند.

 

درمان اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟


برای اختلال اضطراب اجتماعی، موثرترین درمان که فعلا در دسترس است درمان شناختی رفتاری است. همچنین ممکن است برای کم کردن علائم اختلال اضطراب اجتماعی دارو درمانی انجام شود که در نتیجه آن درمان شناختی رفتاری موثرتر می‌شود. داروها ممکن است همچنین به تنهایی استفاده شوند.

منبع:مسجدخروسفلي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: