بانوی موسیقی مقامی ایران به علت سرطان بستری شد

پروین بهمنی

پروین بهمنی بانوی موسیقیدان ایرانی و جزو ۳۶ موسیقیدان مقامی ایران در حالی در بیمارستان سجاد تهران تحت مداوا قرار دارد که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه هنرمندان پیشکسوت و معاون هنری وزیر فرهنگ از وی عیادت کرده‌اند.

موسیقی ایرانیان به نقل از میراث فرهنگی نوشت : پروین بهمنی تنها بانوی پژوهشگر موسیقی بومی و پیشکسوت موسیقی قشقایی که به بیماری سرطان مبتلا است چندی است به بیمارستان سجاد تهران آمده  و تحت مداوا قرار دارد.

وی که در سال ۲۸ در ایل قشقایی به دنیا آمد، کودکی‌اش رد ایل گذشت و پس از تحصیلات متوسطه وارد تربیت معلم عشایری شیراز شد و سال ها به عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد.

پدر پروین، غلامرضا بهمنی از موسیقدانان ایل بود. پروین خود می گوید: «از زمانی که دایه ام، لالایی ها را در گوشم زمزمه کرد به موسیقی ایل علاقمند بودم. این بانوی پژوهنده، سال ها از استادانی همچون محمدحسین کیانی؛ آوازخوان به نام قشقایی، محمدقلی خورشیدی؛ شاهنامه خوان معروف ایل، هادی نکیسا و حبیب الله گرگین پور؛ مشهورترین موسیقیدانان ایل قشقایی و البته از محضر محمدرضا درویشی آهنگساز و موسیقیدان و پژوهشگر پرتلاش موسیقی نواحی ایران بهره ها برد. خانم بهمنی مدت ها با خانم هنگامه اخوان به آموختن موسیقی ردیفی ایران پرداخت.»

پروین بهمنی در کشورهای مختلف به اجرای برنامه پرداخته است. در ترکیه و آذربایجان از این بانو، تقدیر شده است. وی یکی از زنان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران و یکی از ۳۶ استاد موسیقی مقامی ایران است که مورد تقدیر قرار گرفته است.

گفته می شود سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در روزهای اخیر به دیداری این بانوی پیشکسوت موسیقی مقامی ایران در بیمارستان سجاد رفته است. فرهاد بادپا مدیر روابط عمومی موسسه ضمن اعلام این خبر، می گوید: «در این دیدار آقای عظیمی، به عنوان مشاور و نماینده آقای مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش های ارزنده این بانو در حوزه های پژوهشی و هنری موسیقی قدردانی کرد و برای او آرزوی سلامت داشت.»

پروین بهمنی، موسیقیدان و پژوهشگر ایل قشقایی مدتی است که به بیماری سرطان مبتلا است. وی تنها زن پژوهشگر موسیقی بومی و یکی از معدود اساتید موسیقی نواحی ایران است.

بهمنی کار رسمی خود را با شرکت در هجدهمین جشنواره بین المللی فجر و در سال ۷۴ آغاز کرد و پس از آن به دفعات در جشنواره های متعدد بین المللی، ملی و منطقه ای نیز حاضر شد. وی مدیریت و اجرای برخی از برنامه های موسیقی را نیز برعهده داشت. گروه موسیقی حاوا برگرفته از نام این هنرمند در سال ۸۱ و با سرپرستی خود او تشکیل شد و تا به امروز نیز فعالیت داشته است.

منبع:مسجدجامع خرو سفلی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: